Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie słuchacza do zajmowania stanowiska dyrektora / kierownika placówki oświatowej oraz zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do realizacji zadań kierownika takiej instytucji, ze szczególnym uwzględnieniem: wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu współczesnych metod zarządzania instytucją oświatową, w tym analizy i interpretacji różnych sytuacji społecznych wynikających z funkcjonowania instytucji oświatowych oraz rozwiązywania ich problemów organizacyjnych. Absolwent po ukończeniu studiów osiąga wymierne efekty kształcenia w trzech obszarach:
WIEDZA:
1. Zna teoretyczne i praktyczne podstawy organizacji i zarządzania placówkami oświatowo-wychowawczymi.
2. Posiada wiedzę dotyczącą ekonomicznych, społecznych i prawnych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju placówek oświatowych.
3. Zna zasady i cele wykorzystania kontroli oraz nadzoru pedagogicznego w zarządzaniu placówką oświatową.
4. Posiada wiedzę na temat uwarunkowań procesu planowania i kierowania placówką oświatową.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Potrafi skutecznie planować, kierować i administrować placówkami oświatowym.
2. Potrafi zaplanować budżet placówki, identyfikować i wykorzystywać szanse związane z pozyskaniem dodatkowych źródeł finansowania działalności.
3. Potrafi zastosować wiedzę z obszaru prawa oświatowego, prawa pracy do kierowania placówką oświatową.
4. Potrafi w sposób skuteczny komunikować się z otoczeniem społecznym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Docenia znaczenie wiedzy pedagogicznej, ekonomicznej i prawniczej w kształtowaniu i rozwijaniu prawidłowych więzi w środowisku społecznym.
2. Odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.
3. Posiada świadomość zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny w pracy zawodowej.
4. Ma potrzebę uzupełniania wiedzy i doskonalenia umiejętności kierowania zespołem i placówką oświatową.
5. Reaguje na wszelkie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego.
6. Prawidłowo określa priorytety działań prowadzonych w sytuacjach kryzysowych.
7. Samodzielnie uzupełnia wiedzę w wymiarze interdyscyplinarnym.