Celem studiów podyplomowych jest uzupełnienie i poszerzenie wiedzy teoretycznej i metodologicznej w zakresie wiedzy o społeczeństwie obywatelskim, demokracji partycypacyjnej, instytucjach i organizacjach politycznych. W trakcie realizowanego programu kształcenia słuchacze poruszają się w obrębie nauk politycznych, historycznych oraz społecznych. Absolwent po ukończeniu studiów osiąga wymierne efekty kształcenia w trzech obszarach:
WIEDZA:
1. Prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia z zakresu państwa i prawa.
2. Posiada uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę z zakresu historii społecznej i politycznej Polski XX wieku.
3. Dostrzega i rozumie wpływ wydarzeń i procesów społecznych zachodzących w XX wieku w sferze życia społecznego na aktualną sytuację.
4. Definiuje podstawowe prawa i kategorie ekonomiczne związane z funkcjonowaniem gospodarki, zna metody i narzędzia, przy pomocy których opisuje i tłumaczy istotę mechanizmu rynkowego.
5. Zna główne założenia systemu edukacji i obowiązki nauczyciela wiedzy o społeczeństwie.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Potrafi dobierać optymalne metody kształcenia, wykorzystać i przygotować własne środki dydaktyczne.
2. Potrafi formułować oraz uzasadniać własne opinie na temat wybranych zagadnień społecznych z zakresu historii Polski i świata XX-XXI w.
3. Potrafi określić szczegółowe cele kształcenia poszczególnych typów lekcji oraz formułować zasady nauczania.
4. Zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
2. Umie współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej rożne role.
3. Ma świadomość konieczności wypracowania warsztatu pracy nauczyciela.
4. Podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach dotyczących problemów współczesnego świata przyjmując i szanując odmienne od własnych poglądy.
5. Jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych.
6. Docenia rolę tradycji i dziedzictwa kulturowego swego regionu i kraju oraz popularyzuje tę wiedzę rozumiejąc znaczenie dla budowania współczesnej tożsamości regionalnej.
7. Kształtuje postawę aktywną, świadomą złożoności funkcjonowania współczesnych państw oraz współodpowiedzialności za sposób kreowania relacji jednostka-państwo.