Celem studiów podyplomowych jest profesjonalne, zgodne z wymogami nowoczesnej edukacji, przygotowanie pedagogiczne słuchaczy do pracy nauczycielskiej. Studia podyplomowe – Przygotowanie pedagogiczne łączą konieczność uwzględniania prawa oświatowego w tym zakresie i standardów kształcenia nauczycieli z nowoczesnym ujęciem kształcenia i wychowania. Absolwent po ukończeniu studiów osiąga wymierne efekty kształcenia w trzech obszarach:
WIEDZA:
1. Ma wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii i metodyki nauczania, niezbędną do pracy nauczyciela we współczesnej szkole.
2. Zna i rozumie podstawowe zależności warunkujące skuteczność procesu nauczania – uczenia się.
3. Zna współczesne idee i koncepcje edukacji pozwalające w sposób holistyczny projektować własną pracę na poziomie jednostki lekcyjnej, działu programu lub programu nauczania własnego przedmiotu.
4. Zna czynniki wpływające na efektywność procesu edukacyjnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Zna i stosuje podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki szczegółowej, psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży i psychologii społecznej do konstruowania właściwych relacji między nauczycielem, uczniami i rodzicami.
2. W praktyce potrafi stosować wiedzę z zakresu projektowania dydaktycznego do kreatywnego planowania własnej pracy.
3. Ma podstawową wiedzę o sposobie formułowania i realizacji celów edukacyjnych zarówno ogólnych jak i w postaci operacyjnej, niezbędnych do formułowania wymagań edukacyjnych.
4. Zna podstawowe uwarunkowania efektywności procesu nauczania – uczenia się z uwzględnieniem dysfunkcji w nauczaniu.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Ma świadomość roli społecznej nauczyciela i rozumie potrzebę bycia autorytetem moralnym dla uczniów.
2. Stanowi wsparcie dla rodziców w procesie wychowania.
3. Jest przekonany o znaczeniu wiedzy merytorycznej w rozwoju każdego ucznia zgodnie z jego predyspozycjami psychofizycznymi.
4. Potrafi współdziałać w grupie w zakresie podejmowania decyzji oraz rozwiązywania konfliktów.
5. Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia kwalifikacji zawodowych.
6. Wykazuje zrozumienie dla uczniów mającym trudności w rozwoju intelektualnym czy moralnym i stara się zapobiegać trudnym sytuacjom w procesie ich rozwoju. Wspiera w rozwoju uczniów z dysfunkcjami.