Celem studiów podyplomowych jest merytoryczne przygotowanie do podjęcia nowych zadań zawodowych na stanowisku: pedagog, wychowawca. Słuchacz zdobywa wiedzę dotyczącą organizowania i prowadzenia zajęć wychowawczych oraz sprawowania opieki nad grupą dzieci lub młodzieży w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego, wychowawczych i opiekuńczych oraz instytucjonalnej pieczy zastępczej (internat, świetlica, klub, ośrodek i ognisko wychowawcze, pogotowie opiekuńcze oraz praca podwórkowa). Absolwent w po ukończeniu studiów osiąga wymierne efekty kształcenia w trzech obszarach:
WIEDZA:
1. Scharakteryzuje podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczej: opieka, pomoc, wsparcie społeczne, wspomaganie, proces opiekuńczo-wychowawczy.
2. Opisze środowiska wychowawcze rodzinnych i instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem, ich istotę oraz procesy w nich zachodzące.
3. Zna podstawowe zasady projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w pedagogice oraz opisze metody, techniki i wybrane narzędzia ich realizacji.
4. Zna podstawowe zasady projektowania i prowadzenia działań z zakresu terapii pedagogicznej.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Dokona analizy i interpretacji określonych zjawisk społecznych, istotnych z punktu widzenia działalności opiekuńczo-wychowawczej, w tym różnych sytuacji opiekuńczo-wychowawczych i pomocowych.
2. Dokona analizy i interpretacji określonych zjawisk społecznych w kontekście zapotrzebowania na działalność profilaktyczną.
3. Zorganizuje działania pozwalające na realizację wyznaczonych celów w zakresie terapii pedagogicznej.
4. Komunikuje się posługując się terminologią pedagogiczną z profesjonalistami oraz osobami niebędącymi specjalistami.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Posiada świadomość znaczenia wiedzy pedagogicznej w rozwoju środowisk opiekuńczo- wychowawczych.
2. Posiada przekonanie o konieczności zachowań profesjonalnych wynikających z prowadzonej działalności opiekuńczej, edukacyjnej i terapeutycznej.
3. Posiada przekonanie o konieczności przestrzegania norm i przepisów prawnych w działalności pedagogicznej.
4. Dostrzega moralne i etyczne problemy wynikające z prowadzenia własnej i innych działalności opiekuńczo-wychowawczej i pomocowej.
5. Posiada świadomość swojej wiedzy i umiejętności opiekuńczo-wychowawczych oraz konieczności ciągłego dokształcania i doskonalenia zawodowego.
6. Posiada przekonanie o konieczności współpracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról.