Celem studiów podyplomowych jest wyposażenie merytoryczne i metodyczne słuchaczy do nauczania w szkole przedmiotu ,,muzyka’’ oraz pogłębienie wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć muzycznych w szkołach różnego typu oraz placówkach oświatowo-wychowawczych. Absolwent po ukończeniu studiów osiąga wymierne efekty kształcenia w trzech obszarach:
WIEDZA:
1. Zna podstawową terminologię i posiada ogólną wiedzę z zakresu muzyki.
2. Ma podstawową wiedzę o powiązaniach dyscyplin właściwych dla muzyki z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami nauk humanistycznych.
3. Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii muzyki powszechnej i historii polskiej tradycji muzycznej ze szczególnym uwzględnieniem kwestii regionalnych.
4. Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu metodyki nauczania przedmiotu „muzyka”.
5. Ma podstawową wiedzę o instytucjach muzycznych oraz orientację we współczesnym życiu artystycznym.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację utworów muzycznych różnych epok z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
2. Posiada umiejętność charakteryzowania muzyki poszczególnych okresów historycznych oraz stylów i gatunków muzycznych; orientuje się w twórczości najważniejszych kompozytorów.
3. Potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie muzyki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
4. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu odczytania systemów zapisu muzyki.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności.
2. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach zbiorowych (instytucje muzyczne, zespoły badawcze i inne grupy).
3. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z badaniami muzykologicznymi.
4. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.
5. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie europejskiego i polskiego dziedzictwa muzycznego.
6. Uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach (koncerty, przedstawienia operowe, występy zespołów folklorystycznych, spotkania z artystami, warsztaty muzyczne).