Celem studiów podyplomowych jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii oraz z zakresu: bezpieczeństwa, obronności i zarządzania kryzysowego. Słuchacz nabywa rozszerzoną wiedzę z zakresu prawnych podstaw obronności, diagnozowania sytuacji trudnych i zagrożeń w życiu społeczno-politycznym na poziomie lokalnym i regionalnym oraz organizowania i udzielania pomocy w następstwie nagłych, nadzwyczajnych zagrożeń i sytuacji kryzysowych. Absolwent w specjalności edukacja dla bezpieczeństwa po ukończeniu studiów osiąga wymierne efekty kształcenia w trzech obszarach:
WIEDZA:
1. Zna podstawy dydaktyki ogólnej i dydaktyki przedmiotu.
2. Zna wpływ konfliktów społecznych, politycznych, religijnych i etnicznych na bezpieczeństwo we współczesnym świecie.
3. Charakteryzuje obszary funkcjonowania polskich sił zbrojnych, policji państwowej, służb specjalnych, służb ratowniczych.
4. Definiuje pojęcie bezpieczeństwa we współczesnym świecie, rozumie jego zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Wykorzystuje podstawy pedagogiki i komunikacji interpersonalnej w przekazywaniu wiedzy z zakresu edukacji obronnej.
2. Analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk zagrażających bezpieczeństwu publicznemu i narodowemu.
3. Posługuje się systemami normatywnymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów wynikających z zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego i narodowego.
4. Ocenia bezpośrednie i pośrednie zagrożenia dla bezpieczeństwa publicznego i narodowego które obecne są we współczesnym środowisku życia człowieka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Jest przygotowany do pracy w instytucjach zarządzania kryzysowego i obrony ludności oraz w zintegrowanych zespołach reagowania kryzysowego takich, jak: straż pożarna, PCK, policja, służby prewencji, służby porządkowe i wojsko.
2. Dba o podejmowanie racjonalnych decyzji i budowę odpowiednich mechanizmów przeciwdziałania w sytuacjach kryzysowych.
3. Prawidłowo określa priorytety działań prowadzonych w sytuacjach kryzysowych.
4. Przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne podejmowanych działań.
5. Samodzielnie uzupełnia wiedzę w wymiarze interdyscyplinarnym.
6. Ma świadomość znaczenia udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.