Celem studiów podyplomowych jest przygotowania merytoryczne do nauczania przedmiotu ,,język polski’’ oraz pogłębienie wiedzy z zakresu nauki o języku, literaturze i kulturze oraz zdobycie umiejętności pedagogicznych i dydaktycznych, umożliwiających samodzielną realizację programu nauczania, opracowywania własnych metod i korzystania z nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Absolwent w specjalności język polski po ukończenia studiów osiąga wymierne efekty kształcenia w trzech obszarach:
WIEDZA:
1. Zna dydaktykę i metodykę języka polskiego.
2. Zna zasady oceniania uczniów.
3. Posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania — uczenia się.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.
2. Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów.
3. Umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Przekazywanie wiedzy i kształtowanie umiejętności w zakresie nauczania języka polskiego
2. Diagnozowania potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczniów uzdolnionych, niedostosowanych społecznie)
3. Realizuje procesu kształcenia i wychowania z wykorzystaniem różnorodnych metod i form pracy dydaktyczno – wychowawczej.
4. Projektuje, realizuje i ewaluuje programy nauczania języka polskiego
5. Absolwent jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.
6. Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności.