Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w specjalistyczną wiedzę i kwalifikacje z zakresu bibliotekoznawstwa. Program studiów opracowano kładąc nacisk na nowoczesne technologie informacyjne, ale także na aspekty praktyczne związane z metodyką pracy bibliotekarza. Słuchacze uzyskają wiedzę dotyczącą właściwej organizacji i funkcjonowania bibliotek szkolnych, sprawnego wyszukiwania, selekcji i oceny jakości informacji oraz tworzenia informacji, a ponad to poznają metody pracy z czytelnikami i użytkownikami informacji. Absolwent po ukończeniu studiów osiąga wymierne efekty kształcenia w trzech obszarach:
WIEDZA:
1. Absolwent posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej.
2. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury oraz podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego mające zastosowanie w działalności bibliotecznej i informacyjnej oraz w edukacji.
3. Ma podstawową wiedzę o bibliotekach oraz innych instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Absolwent potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł dla potrzeb własnych i użytkowników.
2. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
3. Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów bibliotek i instytucji informacyjnych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno – kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji.
3. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.